Getuigenissen

Story-me wordt al sinds 2017 in verschillende scholen gebruikt om de doeltreffendheid van het programma te testen. Dit is wat sommige deelnemers over Story-me te zeggen hebben. Je kunt hun getuigenis hieronder vinden.

Laurence Thiry, Story-me coördinatrice in het Institut Saint-Vincent de Paul (Ukkel – Vorst)

« De ambitie van Story-me heeft me vanaf het begin geprikkeld: jongeren aanleren om zichzelf te leren kennen, om het heft in eigen handen te nemen en om te strijden tegen schooluitval. Dankzij Story-me leren ze bij over zichzelf en over de wereld. De wereld rondom hen, maar ook de professionele wereld. Story-me stelt jongeren in staat om hun eigen kwaliteiten en vaardigheden te ontdekken, maar ook om bestaande te consolideren of om nieuwe te ontwikkelen. Vaardigheden zoals teamspirit , creativiteit en doorzettingsvermogen.

Allemaal met de bedoeling om hun zelfvertrouwen op te krikken, om hen te doen geloven in hun capaciteiten en om hen positieve keuzes te leren maken in de toekomst ... Story-me slaat een brug tussen middelbare scholen, verenigingen en de professionele wereld. Het project biedt ook opleidingen voor leerkrachten aan waarbij die andere spelers uit het veld kunnen ontmoeten, ervaringen kunnen uitwisselen, meer over zichzelf kunnen leren en hun beroep nog meer betekenis kunnen geven.

Het doel van die opleidingen is om leerkrachten op hun beurt 'coach' te laten worden in ‘pedagogisch ondernemerschap'. Tijdens het eerste jaar van Story-me werd ik geconfronteerd met groepen leerlingen of leerkrachten die wat weigerachtig stonden tegenover een jongerenmodule of een volwassenenopleiding, maar dan uiteindelijk toch laaiend enthousiast naar huis gingen.

Story-me: je moet het gewoon geprobeerd hebben. De andere leerkrachten op school moeten nu ook geprikkeld worden om Story-me te implementeren, zodat zoveel mogelijk leerlingen van het 3de tot het 7de jaar kunnen proeven van dit project. »

Laurence Lievens, directrice van Step2you en leerkracht op de ICHEC Brussels Management School

« Wat tot nu toe ontbrak, was een rode draad doorheen het schoolprogramma die gericht is op het ontwikkelen van een ondernemersgeest en een ondernemerstalent. Vandaag is het namelijk meer dan ooit van belang dat jongeren deze skills vergaren doorheen hun schoolopleiding via verschillende programma's, activiteiten en opdrachtgevers.

Story-Me zorgt voor die rode draad, maar ook voor samenhang. Het project verrijkt ook de opleiding door veel bij te brengen over ondernemerschap en een ondernemersgeest. Het doel van Story-me is om de manier van leren op school te veranderen, op een transversale manier, door middel van experimenten, nieuwe animatietechnieken of door middel van nieuwe tools.

Het doel is om een blijvende impact te hebben op een grote groep leerlingen, op het vlak van essentiële thema’s die gaan over persoonlijke groei. »

Najat Kherchouche, lerares in het Collège Roi Baudouin Technique & Professionnel (Schaerbeek)

« Als leerkracht heb ik er altijd van genoten om samen te werken met de gemeenschap om het werk van leerkrachten en leerlingen te verrijken. We hebben inderdaad vernieuwing nodig om verder te gaan en Story-me biedt een meerwaarde op onze huidige onderwijsmethoden, vooral op creatief vlak. Wat mij vooral interesseerde aan het programma, was alles over zelfkennis. Het is inderdaad een must voor jongeren om hun intrinsieke drijfveer te ontdekken. Daardoor kunnen ze gemakkelijker hun eigen stem ontdekken.

Door de verschillende modules van Story-me komen er vaak verborgen talenten van leerlingen aan het licht, waarvan ze zelf niet wisten dat ze ze hadden. Aan het begin van het jaar bijvoorbeeld, laten we de leerlingen het "Dream"-notitieboekje (step2you) vervolledigen, zodat ze hun sterke punten kunnen ontdekken. Later op het jaar organiseren we workshops waar leerlingen, oud-leerlingen en professionals uit alle vakgebieden knowhow en ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen. Tijdens elke evaluatie maken we systematisch dezelfde observatie: de positieve invloed op leerlingen, maar ook de sterkere band tussen leerkrachten en leerlingen.

Hoewel het project wat coördinatie en inspanning vergde in het begin, betreurt niemand vandaag het succesvolle avontuur dat Story-me is. »